Företagsexempel
Nedan finns några exempel på kreativa initiativ till stöd för Suicide Zeros arbete.
Pratamera.nu - E-hälsovård för psykisk ohälsa
I takt med att den psykiska ohälsan har ökat under de senaste åren har också behovet av digitalt samtalsstöd trappats upp. Psykisk ohälsa och suicidprevention är Pratameras högst prioriterade hjärtefrågor, vilket också är anledningen till att de valde att skänka en gåva för varje samtal de tog emot under 2020. Det resulterade i 195 000 kr till Suicide Zeros arbete. En viktigt ekonomiskt stöd och ett värdefullt samarbete som satte fokus på psykisk ohälsa, och visade att det går att göra något åt psykisk ohälsa. Samarbetet pågick även 2021-2022.
Capio Sverige — tillsammans för psykisk hälsa och mot självmord
Under hösten 2022 anordnade Capio en intern stegtävling där man samlade in till välgörande ändamål. Capio är en av Sveriges största vårdgivare med sjukhus, specialistkliniker och vårdcentraler. Hela 5 249 medarbetare deltog i tävlingen och drygt 215 000 kronor samlades in till Suicide Zero.
— Det känns så viktigt att kunna bidra till Suicide Zeros arbete. Capios vision är att förbättra folkhälsan – en individ i taget – och vi vill fortsätta göra vad vi kan för att tillsammans minska den psykiska ohälsan och suicidtalen, säger Liza Manestam som är kommunikationsdirektör på Capio. Under 2023 kommer vi att genomföra ett flertal initiativ tillsammans, bland annat internutbildningar i suicidprevention, föreläsningar, stödmaterial och en kampanj för att öka kunskapen om att självmord kan förhindras.
High 5ive - 10 metalartister gör en skiva om livet
2019 inledde Suicide Zero ett samarbete med musik- och eventbolaget High 5ive-Music som representerar rock- och metalscenen, en mörk musikgenre med historia av självskadebeteende och självmord. High 5ive ville vara med att sprida hopp och visa målgruppen att det går att få hjälp. Med albumet ”Låtar För Livet” som kom ut i januari 2021 tolkar 10 artister populärmusik på ett nytt sätt. Alla intäkter från försäljning och streams går till Suicide Zero. Förhoppningsvis släpps även ”Låtar För Livet, volym 2″, så håll utkik! High 5ive har även bidragit till Suicide Zero genom att skänka biljettintäkter och sälja armband i samband med konserter.
Majas Cottage - Minneslykta tillägnad Avicii
Petra driver webbshopen och inredningsföretaget Majas Cottage i Vellinge, där en av storsäljarna är hennes egendesignade ljuslyktor. I samband med artisten Tim ”Avicii” Berglings självmord 2018 ville Petra skapa en minneslykta för att hylla Avicii och hans musik. Två unika lyktor togs fram och tillägnades Tim. 50% av inätkterna gick till Suicide Zero och insamlingen slutade på närmare 200 000. Petra fortsatte att även 2019 designa lyktor med viktiga budskap som såldes till förmån för Suicide Zero.
Redbergslids IK - Handboll med fokus på psykisk hälsa
Våren 2020 tog Love, målvakt i RIKs juniortrupp i Göteborg sitt liv, 18 år gammal. Efter chocken och sorgearbetet hos medspelare och förening valde man att startade ett långsiktigt arbete med att lyfta psykisk ohälsa inom handbollen. Samtal om vikten av att våga prata om känslor och våga fråga hur någon mår lyftes på både matcher och under träning. Samtidigt startade man en insamling till Loves minne som resulterade i närmare 66 000 kronor. 2021 har de tag de satsningen vidare och satsar sedan dess på utbildning av både handbollsledare, föräldrar, spelare och medlemmar.
Läs mer om Redbergslids IK på www.redbergslid.se
Svensk Husman - En del av vinsten i oktober
Eric Blomster är grundare och VD på företaget Svensk Husman som genom sina färgglada strumpor och andra textilier vill sprida glädje och visa upp svenska fika- och mattraditioner. 2015 tog Erics bror sitt liv och att hjälpa till för att förebygga självmord har därför alltid legat Eric varmt om hjärtat. Sedan 2020 har Svensk Husman valt att skänka en del av oktobers nettovinst till Suicide Zero. Stort tack, Eric!
Retriever - Ett företag som själva drabbats
Under våren 2020 förlorade teamet på Retriever en kollega i självmord. Ingen av de anställda hade uppfattat några tecken på att hen mådde dåligt så när de fick beskedet kom det som en chock. Med detta som bakgrund valde Retriever att öka personalens kunskap. De gick grundutbildningen Våga fråga för att läsa sig mer om hur man kan upptäcka varningstecken på psykisk ohälsa och vad man kan göra om man misstänker att t ex en kollega har det svårt. De gav också 50 000 kronor som gåva till Suicide Zero.
Randstad - Medarbetarna får nominera
Rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad hjälper människor till en utvecklande karriär och hjälper företag att hitta rätt medarbetare. De brinner för att göra positiv skillnad för samhället. Därför har de startat projektet ”Empowered by Randstad”, där de en gång per kvartal delar ut donationer till organisationer som arbetar med välgörenhet. Organisationerna nomineras av Randstads egna medarbetare, som på så sätt kan lyfta ett ändamål som just de tycker är extra viktigt. Ett klokt och enkelt sätt att låta medarbetare vara med att påverka. År 2019 valde personalen att ge sitt stöd till oss på Suicide Zero.
Skanska - 100 kronor för varje kundenkät
I slutet av 2020 valde Skanska för första gången att donera 100 kronor för varje bostadskund som svarade på deras undersökning Nöjd Kund Index. Ett smart sätt att samla in pengar, lyfta en viktig fråga och samtidigt öka motivationen för den som ska delta i undersökningen, tycker vi på Suicide Zero. 842 kunder svarade på undersökning och insamlingen resulterade därmed i 84 200 kr. Under 2021 och 2022 har Skanaska valt att fortsätta stödja oss på samma sätt, vilket vi är mycket tacksamma för. Tillsammans kan vi rädda liv.
IT-HUSET — Trogna givare varje år
IT-HUSET är specialister inom utveckling av kundunik digitalisering och de har bland annat hjälpt flera av Sveriges ledande företag, myndigheter och organisationer. Företaget lägger stor vikt vid att respektera och behålla sina värderingar och en av dessa är att de både tror på människan och ser människan i alla lägen. Ett bevis på detta är att IT-HUSET har valt att stödja Suicide Zeros arbete genom att ge en större gåva hela fem år i rad. Vi är mycket tacksamma för IT-HUSETs stöd.
Tidningar skänker annonsintäkter under jul
Många lokala tidningar uppmärksammar att självmord är ett samhällsproblem. En del startar även insamlingar till förmån för Suicide Zeros arbete. Tillsammans har Bohusläningen, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Strömstads och Alingsås Tidning (år 2020), ST Tidningen och Kungsälvs-Posten (år 2021) genomfört en julkampanj. De uppmanade till omtanke och ökade kunskapen om att julen är en tid då många som mår dåligt och känner sig ensamma har det extra jobbigt. Julen 2020 resulterade de sammanlagda insamlingarna från våra tidningskompisar i 150 000 kronor och 2021 blev summan 100 000 kronor — tack!