Integritetspolicy
Suicide Zero är en partipolitiskt och religiöst obunden, medlemsstyrd ideell organisation som arbetar för att minska antalet självmord. Det gör vi genom att påverka politiker och beslutsfattare, utbilda allmänheten och stödja forskning om självmord. För att kunna bedriva vårt arbete samlar vi in pengar från allmänheten och från företag samt ansöker om stiftelsegåvor och bidrag från myndigheter.
Vår integritetspolicy
Den här integritetspolicyn är framtagen för att du som givare, medlem, volontär och deltagare i våra utbildningar och föreläsningar ska kunna känna dig trygg med att lämna dina personuppgifter till oss. Vi berättar om dina rättigheter och hur vi agerar för att behandla dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen, som trädde i kraft den 25 maj, 2018.
Suicide Zero, organisationsnummer 802472-0891, c/o IOffice, Vasagatan 10, 111 20 Stockholm, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och ansvarar för att dina personuppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning. Det vill säga med integritet och försiktighet.
Integritetspolicyn är fastställd av ledningsgruppen den 7 april 2025. Ansvar: Generalsekreterare och insamlingschef.
Därför samlar vi in personuppgifter
Vi sparar personuppgifter från de som ger en gåva; privatpersoner, företag, UF-företag och dess kontaktpersoner, stiftelser och fonder samt föreningar. Det gör vi i första hand för att kunna tacka och bekräfta att vi har mottagit gåvan och berätta om hur gåvan gör nytta. Vi samlar också in personuppgifter för att kunna kommunicera om vårt arbete och verksamhetens utveckling. Vi behöver korrekta personuppgifter för att kunna skicka fakturor till dig som är medlem eller till företag eller andra aktörer som önskar att bli fakturerade. Vi sparar även personuppgifter för att vi ska kunna samla in mer pengar och informera om hur givare på olika sätt kan fortsätta att stödja vårt arbete. Vi kontaktar även företag för att fråga om fortsatta samarbetsmöjligheter och köper in företagsadresser för att hitta nya givare.
Vi använder personuppgifterna från privata givare och företag för att upprätthålla en god registervård och för att kunna analysera vårt insamlingsarbete och resultaten av våra kampanjer. Det gör vi i syfte att vara kostnadseffektiva. Vi tror att givare uppskattar att få relevant och anpassad information från oss, baserat på den typ av engagemangsform som givaren själv har valt.
Vi sparar personuppgifter till våra volontärer och för minnesanteckningar när vi varit i kontakt. Det gör vi för att kunna hålla god servicenivå och för att kunna komma i kontakt när volontärer vill delta i aktiviteter för att uppnå våra verksamhetsmål.
Vi samlar via personuppgiftsbiträde in personuppgifter från deltagare i våra digitala utbildningar, Våga fråga-e, genom en lärandeplattform. Detta för att deltagarna ska kunna logga in på plattformen och ta del av utbildningen vid flera tillfällen. För att kunna kommunicera med personer som anmäler sig till våra digitala föreläsningar och därefter skicka nyhetsbrev med information om Suicide Zeros verksamhet sparar vi de uppgifter som deltagarna lämnar vid sin anmälan.
Hur det går till och vilka uppgifter som sparas
När du ger en gåva till Suicide Zero godkänner du att dina uppgifter sparas av organisationen. De uppgifter som sparas är till exempel namn, adress, telefonnummer,
e-postadress samt i vissa fall personnummer. Bankkontouppgifter sparas endast för dem som valt att bli månadsgivare.
För att personuppgifterna till dig ska vara korrekta uppdaterar vi delar av vårt insamlingsregister genom samkörning mot folkbokföringsregistret, Statens personadressregister (SPAR). För högsta möjliga kvalitet på samkörningen använder vi personnummer för våra månadsgivare och medlemmar.
Vid följande tillfällen sparar vi personuppgifter med berättigat intresse som rättslig grund:
- När du tar del av utbildningsmaterial samt deltar i en utbildning via en utbildningsplattform eller digital föreläsning.
- När du ger en gåva, beställer ett minnesbrev eller ett gåvobevis. Detta gäller oavsett betalsätt; swish, direktbetalning eller beställning mot faktura.
- När du startat en egen insamling genom gåvoplattformen Better Now, på webbsidan egeninsamling.suicidezero.se eller skänkt en gåva till en egen insamling och godkänt fortsatt kontakt från Suicide Zero.
- När du handlar i vår webbshop sparar vi namn, adress, e-post, telefonnummer samt betalningsinformation i syfte att kunna fullfölja beställningen, skicka produkten och hantera eventuella returer eller reklamationer.
- När du via vår webbsida anmält att du vill vara medlem, bli volontär eller fyllt i att du vill prenumerera på vårt e-nyhetsbrev.
- När du lämnat uppgifter om dig själv i samband med ett event eller arrangemang som anordnas av, till förmån för, Suicide Zero. Det kan vara en namninsamling, tävling, mässa, konferens eller en insamlingsaktivitet.
- När du valt att delta i en intervju eller när du själv beskriver din personliga historia, för journalistiskt bruk.
- När du besöker vår webbplats. Läs mer under avsnittet Cookies.
- När du ansöker om en tjänst hos oss.
Vid följande tillfällen sparar vi personuppgifter med avtal som rättslig grund:
- När du väljer att bli månadsgivare till Suicide Zero, oavsett om du gör det på eget initiativ eller när vi frågat dig.
- När du köper en produkt från vår webbshop. Detta gäller oavsett betalsätt; swish, direktbetalning eller beställning mot faktura.
- När du beställt utbildningsmaterial mot faktura.
- När ditt företag valt att bli partnerföretag och ett samarbetsavtal har upprättats.
Uppgifter som vi delar med oss av till andra
Vi använder oss av leverantörer för vissa tjänster och driftstöd, till exempel kundtjänst och givarservice, tryckeri, webbyrå, annonsbyrå, telefonbearbetning och distribution vid produktförsäljning. Dessa leverantörer behandlar personuppgifter åt oss. Suicide Zero förbinder sig att ha giltiga personuppgiftsbiträdesavtal med samtliga leverantörer för att säkerställa att också de tillämpar gällande rättsliga förpliktelser kring säkerhet och sekretess. Vi använder etablerade CRM-system, insamlingsplattformar, utskicks-plattformar och lärplattformar där vi säkerställer att alla leverantörer följer GDPR och har personuppgiftsbiträdesavtal med oss.
Om medlemmar väljer att delta i enkätundersökningar eller fokusgrupper som genomförs av andra aktörer, så är det deras riktlinjer för personuppgifter som gäller.
Vi använder oss av molntjänster för delar av behandlingen av din information. Det innebär att din information kan komma att överföras till länder utanför Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet, EES, som enligt Integrationsskyddsmyndigheten är ett så kallat tredjeland. Som skyddsåtgärd används då EU-kommissionens standardavtalsklausuler.
Om cookies
Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, innehåll, analysera vår trafik och tillhandahålla funktioner för sociala medier. Genom att klicka på ”Acceptera alla” samtycker du till vår användning av cookies.
Vi värdesätter din integritet och du kan anpassa dina samtyckesinställningar. Vi använder cookies för att hjälpa dig navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under varje samtyckeskategori nedan. Cookies som kategoriseras som ”Nödvändiga” lagras på din webbläsare eftersom de är väsentliga för att möjliggöra grundläggande funktioner på webbplatsen. Vi använder även cookies från tredje part som hjälper oss att analysera hur du använder denna webbplats, lagra dina preferenser och tillhandahålla innehåll som är relevanta för dig. Dessa cookies lagras bara i din webbläsare med ditt tidigare samtycke. Du kan välja att aktivera eller inaktivera några eller alla dessa cookies, men att inaktivera några av dem kan påverka din surfupplevelse.
- Nödvändiga cookies krävs för att aktivera de grundläggande funktionerna på denna webbplats, såsom att tillhandahålla säker inloggning eller justera dina samtyckespreferenser. Dessa cookies lagrar inte några personligt identifierbara data.
- Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra funktioner från tredje part.
- Analyscookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att tillhandahålla information om mätvärden som antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla osv.
- Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen för webbplatsen, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Här kan du ändra dina Cookie-inställningar.
Lagring och gallring av personuppgifter
Dina personuppgifter sparas så länge de är aktuella eller nödvändiga för de ändamål de samlats in för, upp till 36 månader efter att du senast varit i kontakt med oss. Viss information kan behållas längre på grund av andra lagkrav, till exempel bokföringslagen eller om det pågår en rättslig process. För minnesgåvor gäller att förnamn och efternamn och mottagare av minnesbladet sparas under 12 månader för bästa möjliga givarvård. I de fall vi skulle använda externa adresskällor raderas de adresser vi inte mottagit en gåva från efter tre månader eller i enlighet med adresskällans riktlinjer.
Rättslig grund
När du lämnar personuppgifter till Suicide Zero registreras och lagras uppgifterna om dig och din eventuella gåva, samt behandlas för angivna ändamål. Som rättslig grund för personuppgiftsbehandling hänvisar Suicide Zero till uppfyllande av avtal (gäller månadsgivare, produkt- och materialköp samt samarbetsföretag), berättigat intresse, rättslig förpliktelse eller samtycke. I de fall Suicide Zero använder sig av berättigat intresse som grund, kommer det endast göras i de syften som angetts i denna policy. Personuppgiftsbehandlingen sker enligt gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen.
Din rätt att se, ändra eller ta bort dina personuppgifter
Du har rätt att kostnadsfritt begära information om vilka personuppgifter som Suicide Zero sparar om dig och i vilket syfte (så kallat registerutdrag). Du måste då lämna in en skriftlig begäran till organisationen.
Du har också rätt att få uppgifter rättade, avidentifierade eller raderade. Om du vill bli raderad från våra register kan vi inte garantera att du inte blir kontaktad igen om du ingår i ett adressregister som vi hyr. Om du meddelar oss att du inte vill ha några utskick från oss eller bli kontaktad på något annat sätt kan vi säkerställa att du inte blir det genom stoppkoder i vårt register.
Du kan när du vill ändra dina uppgifter eller be om att bli borttagen från vårt register genom att kontakta oss via kontakt@suicidezero.se eller genom att ringa 010-200 80 12, helgfria vardagar kl 8.00-17.00.
Om felaktigheter inträffar
Om du anser att Suicide Zero har behandlat dina uppgifter felaktigt kan du klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Om vi upptäcker att personuppgifter behandlats felaktigt anmäler vi själva detta till IMY som en personuppgiftsincident och vi meddelar även de som behandlats felaktigt.
Så kontaktar du oss
För frågor om personuppgiftshantering eller övriga frågor är du varmt välkommen att kontakta oss.
Postadress:
Suicide Zero
c/o IOFFICE
Vasagatan 10, 4 trappor
111 20 Stockholm
E-post: kontakt@suicidezero.se
Telefon: 010-200 80 12 helgfria vardagar kl 8.00-17.00