Den 7 mars 2025 arrangerar vi vår första suicidpreventiva konferens med syftet att få fler att göra mer för att förhindra självmord. Konferensen vänder sig till de som arbetar med HR och personalfrågor, är chef eller på annat sätt ansvarar för arbetsplatsens anställda. Under en hel dag kommer vi samla de främsta inom området suicidprevention för att visa på konkreta arbetssätt och insatser för arbetsplatser som vill stärka den psykosociala arbetsmiljön.
Hej Birgitta Hartzell, utbildningsansvarig på Suicide Zero! Hur kommer det sig att ni gör den här satsningen?
Det är inte helt ovanligt att vi blir kontaktade av arbetsplatser där en medarbetare tagit sitt liv eller gjort ett självmordsförsök. Frågorna är ofta då vilka insatser de kan göra för att stödja personalen i det läge de hamnat i, men många vill också få mer kunskap och förslag på hur de kan arbeta framöver för arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa. Och svaret är att arbetsplatser är en viktig faktor för att främja den psykiska hälsan, det finns mycket man kan göra för att bidra.
Varför vänder ni er just specifikt till de som arbetar med personalfrågor?
HR-funktionen eller chefer med personalansvar är ju de som får hantera det mesta som handlar om personalens mående och även prestation på arbetsplatserna. Att ha personal som mår bra, trivs och presterar är en framgångsfaktor såklart. Vi vill under den här dagen bygga kunskap om värdet av att arbeta med den psykosociala arbetsmiljön, det är en glasklar win-win-situation. Och även om det kan låta tungt med att arbeta suicidpreventivt så vill vi visa på hur stora vinsterna är, både för individen men också för företaget/arbetsplatsen och samhället i stort.
Man kan delta både på plats i Stockholm och digitalt, kan du avslöja något redan nu av innehållet i programmet?
Det kommer vara en fullmatad dag! Som deltagare kommer man att få ta del av olika aspekter på arbetsplatsers möjligheter att göra skillnad på riktigt. Vi kommer presentera föreläsningar om senaste forskningen om arbetsplatsers roll för personer med psykisk ohälsa, praktiska exempel på hur andra arbetsgivare arbetar och vilka positiva resultat de ser, samt juridiska aspekter på frågan. Slutligen är vi glada för att Ullakarin Nyberg, välkänd psykiatriker med lång erfarenhet av att samtala om svåra frågor, kommer att dela med sig av sina bästa råd kring att möta personer som kämpar med sitt mående.
Självmord och psykisk ohälsa är tunga ämnen som många uppfattar svåra att prata om, vad är din förhoppning att deltagarna ska ta med sig från konferensen?
Jag är helt säker på att deltagarna kommer att lämna konferensen med en stark känsla av hopp och tillförsikt om att satsningar på den psykosociala arbetsmiljön är guld värda.