Företagsexempel
Nedan några initiativ till stöd för Suicide Zeros arbete.
Svenska Postkodlotteriet – Överskott från lottförsäljning på 5 miljoner varje år.
2023 blev Suicide Zero så kallad förmånstagare till Postkodlotteriet. Det betyder att vi, tillsammans med drygt 60 andra ideella organisationer, får vara med och dela på överskottet från lottförsäljningen på cirka 1 miljard per år. Varje år tilldelas vi därför 5 miljoner kronor som är icke öronmärkta, återkommande, långsiktiga och tillsammans med våra andra bidrag avgörande för att vi ska kunna fortsätta vår kamp för att minska antalet självmord. Tack till alla generösa och fantastiska lottköpare som bidrar till så många samhällsförbättrande insatser för klimat, miljö, människa, djur och natur genom era lottköp!
Elgiganten – När medarbetarna själva får välja
Elgiganten lät sina 4 000 anställda rösta om 2024 års julgåva. Tillsammans beslutade de att donera 800 000 kronor till Suicide Zero, som en av två organisationer. ”Varje år förlorar vi alldeles för många människor till självmord – en tragedi som lämnar djupa sår hos familjer, vänner och samhällen. Suicide Zero gör ett ovärderligt arbete genom att utbilda, informera och skapa medvetenhet kring psykisk ohälsa och självmordsprevention. Vi ville stötta deras viktiga arbete, särskilt med tanke på den ökande psykiska ohälsan bland unga kvinnor” säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten. ”Tack, vi lovar att vi ska förvalta er gåva på bästa sätt för att kunna rädda fler liv.
Normal - produkter till förmån för vårt arbete
Du är unik och du duger, precis som du är. I studenttider ville butikskedjan och vårt partnerföretag Normal skicka med som en viktig påminnelse. Du är inte dina betyg. Du har massor av andra kvaliteter som kommer gynna dig genom hela livet. Slutbetyget är bara ett av dem. Under en vår sålde man därför sin, annars så buttra men väldigt söta, Unikman för att förmedla budskapet och hänga runt halsen på vårens studenter. Fler kampanjer med produkter till förmån för Suicide Zero kommer snart i en butik nära dig. 😊 Tack gänget på Normal för att ni stödjer oss ekonomiskt och hjälper oss att uppmärksamma frågan om psykisk ohälsa och självmord bland unga!
Webhallen - möjlighet att nå en viktig riskgrupp
Partnerföretaget Webhallen hjälper Suicide Zero att nå ut med kunskap och verktyg till en bred och viktig riskgrupp inom det suicidförebyggande arbetet, unga män och gamers så vi kan förstå deras utmaningar och behov. Tillsammans sprider vi kunskap om psykisk ohälsa, bryter stigmat kring självmordstankar och genomför gemensamma initiativ för att samla in ekonomiska medel. Vi har funnits på plats när butiker öppnat, vid Streaminghjälpen och i insamlingskampanj. Det positiva gensvaret hos Webhallens kunder och Suicide Zeros följare kring samarbetet har varit enormt och långt över våra förväntningar! Så stolta över att ni är med oss i detta!
Indy Beauty – Unga kvinnor och psykisk ohälsa
Emelie Sporrong på skönhetsvarumärket Indy Beauty, berättar: ”Indy Beauty ville sedan starten vara mer än bara bra produkter, vi ville göra mer. Därför har vi alltid engagerat oss i frågor som är viktiga för oss. Att hjälpa Suicide Zero genom att lyfta frågan om psykisk ohälsa och självmord och stödja dem ekonomiskt, så de kan fortsätta sitt arbete med att kraftigt minska antalet självmord, kändes väldigt viktigt för oss.” Indy Beauty har gett Suicide Zero möjligheten att lyfta frågan, bryta stigmat och sprida kunskap till en viktig grupp unga kvinnor genom bl a kundträffar och produkter och armband till förmån för suicidprevention. Tacksamma att vara en del av deras fina samling med samarbetsorganisationer Tjejzonen och Djurens Rätt. Tillsammans gör vi verkligen skillnad! 💚
Max Matthiessen - Livsviktiga trappsteg för både kropp och själ
Försäkringsförmedlarna Max Matthiessen genomförde tillsammans med Suicide Zeros ambassadör Mattias Sunneborn, en hälsoutmaning för sina medarbetare – 100 trappsteg. Ju fler medarbetare som hakade på utmaningen, desto fler trappsteg och mer insamlade pengar till Suidie Zeros arbete. Dessutom ledde utmaningen till 10% ökad hälsa hos medarbetarna! ”Desto enklare och tillgängligare, desto fler får du med dig”, säger Max Matthiessens HR-chef Viveka Eckemo. Stort tack till alla som flåsade i trapporna!🙏
Är ditt företag intresserad av ett liknande upplägg? Kontakta mattias@sunneborn.se
Kanonholmen Seafood - En kväll för livet
Varje sommar anordnar restaurang Kanonholmen Seafood i Sandarne ett välgörenhetsevent till förmån för psykisk ohälsa och Suicide Zero. Dennis och Rebecka startade evenemanget efter att en nära vän tog sitt liv 2022. De ville bryta stigmat, sätta fokus på frågan och samla in pengar till förmån för suicidprevention. ”Vi ville få folk att träffas tillsammans och fira livet. En kväll då man kunde lyssna på bra musik, äta god mat, umgås med vänner, skratta, minnas, gråta, dansa och bara njuta av det vi har. Det tror i alla fall vi att dem där uppe hade önskat mest av allt.” säger Dennis. Det sker genom musik, gemenskap, artister, långbord, god mat och ett fantastiskt engagemang hos gäster och personal. Tack gänget, ni är bara bäst! 💚Foto: Jesper Nordlund
Majas Cottage - Minneslykta tillägnad Avicii
Petra driver webbshopen och inredningsföretaget Majas Cottage i Vellinge, där en av storsäljarna är hennes egendesignade ljuslyktor. I samband med artisten Tim ”Avicii” Berglings självmord 2018 ville Petra skapa en minneslykta för att hylla Avicii och hans musik där 50% av intäkterna gick till Suicide Zero. Insamlingen slutade på närmare 200 000 kronor. Sedan dess har Petra fortsatt med lyktor som löpande säljs till förmån för Suicide Zero. Ett ljus i mörkret. Varmt tack Petra och teamet! 💚
Capio Sverige — tillsammans för psykisk hälsa och mot självmord
En stegtävling för personalen och till förmån för Suicide Zero engagerade över 5 000 medarbetare och genererade över 200 000 kronor. Capio är en av Sveriges största vårdgivare med sjukhus, specialistkliniker och vårdcentraler och kunde också hjälpa oss att sprida kunskap genom vår kampanj Män och självmord via skärmar i sina väntrum. Flera vårdcentraler deltog också i våra föreläsningar om självmordsprevention. – Det känns viktigt att bidra till Suicide Zeros arbete, säger Liza Manestam, kommunikationsdirektör på Capio. Det är helt i linje med Capios vision, som är att förbättra folkhälsan – en individ i taget – och minska psykisk ohälsa och suicid.
Skogsberg&Smart - ambassadör och glasdesigner
Magnus Skogsberg Tear är en av Suicide Zeros mest engagerade ambassadörer. Genom företaget Skogsberg&Smart, som han driver tillsammans med Mimmi Smart, designar han handgjorda glaslyktor i olika färger och former. En av lyktorna, Hurricane Candy Parsley, finns i Suicide Zeros gröna signaturfärg. De hoppas att ljusen inte bara ska tändas för att minnas de som gått bort, utan också som en påminnelse om att vi behöver varandra. 100 kronor till Suicide Zero för varje såld lykta. Varmt tack. Tillsammans gör vi skillnad! 💚
Retriever - Ett företag som själva drabbats
Under våren 2020 förlorade teamet på Retriever en kollega i självmord. Ingen av de anställda hade uppfattat några tecken på att hen mådde dåligt så när de fick beskedet kom det som en chock. Med detta som bakgrund valde Retriever att öka personalens kunskap. De gick grundutbildningen Våga fråga för att läsa sig mer om hur man kan upptäcka varningstecken på psykisk ohälsa och vad man kan göra om man misstänker att t ex en kollega har det svårt. De har även under flera år bidragit ekonomiskt till Suicide Zeros verksamhet.
High 5ive - Metalartister gör en skiva om livet
2019 inledde Suicide Zero ett samarbete med musik- och eventbolaget High 5ive-Music som representerar rock- och metalscenen, en mörk musikgenre med historia av självskadebeteende och självmord. High 5ive ville vara med att sprida hopp och visa målgruppen att det går att få hjälp. Med albumet ”Låtar För Livet” som kom ut i januari 2021 tolkade 10 artister populärmusik på ett nytt sätt. Alla intäkter från försäljning och streams går till Suicide Zero. De har även bidragit till Suicide Zero genom att skänka biljettintäkter och sälja armband i samband med konserter.
Svensk Husman - En del av vinsten i oktober
Eric Blomster är grundare och VD på företaget Svensk Husman som genom sina färgglada strumpor och andra textilier vill sprida glädje och visa upp svenska fika- och mattraditioner. 2015 tog Erics bror sitt liv och att hjälpa till för att förebygga självmord har därför alltid legat Eric varmt om hjärtat. Svensk Husman har skänkt en del av oktobers nettovinst till Suicide Zero. Stort tack, Eric!
Skanska - 100 kronor för varje kundenkät
För att minska tröskeln för sina kunder att fylla i enkäter, valde Skanska att donera 100 kronor för varje bostadskund som svarade på deras undersökning Nöjd Kund Index. Ett smart sätt att samla in pengar, lyfta en viktig fråga och samtidigt öka motivationen för den som ska delta i undersökningen, tycker vi på Suicide Zero. Ett enkelt sätt att få människor att känna sig delaktiga och vara ett av de modiga företag som vågar lyfta en stigmatiserad fråga.
Tidningar skänker annonsintäkter och lyfter frågan
Många lokala tidningar uppmärksammar att självmord är ett samhällsproblem och startar samtidigt insamlingar för att stätta vårt suicidpreventiva arbete. Den senaste i raden är NWT, Nya Wermlands-Tidningen som under vintern har haft den uppskattad artikelserien I fokus: Självmord, för att lyfta frågan, sprida kunskap och förmedla hopp. Andra tidningar är Bohusläningen, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Strömstads och Alingsås Tidning, ST Tidningen och Kungsälvs-Posten. Stort och varmt tack!
