För tolfte året i rad har Suicide Zero utsett vilken redaktion som stått för föregående års bästa och mest ansvarsfulla rapportering om självmordsfrågan. 2026 går priset till Nya Wermlands-Tidningen.
Suicide Zero vill att fler journalister ska våga rapportera om självmord. Media kan spela en viktig roll genom att bidra till ökad kunskap om självmord och förändra negativa attityder till psykisk ohälsa. Därför har representanter från organisationen, tillsammans med andra experter inom området, sedan 2015 lyft fram föregående års bästa rapportering om självmord.
I år har juryn gått igenom ett rekordstort antal bidrag och beslutat sig för att ge Våga berätta-priset till Nya Wermlands-Tidningen för artikelserien ”I fokus: självmord”. Det här är andra gången redaktionen får ta emot utmärkelsen. 2021 vann de för första gången.
Juryns motivering lyder:
Nya Wermlands-Tidningens bevakning av suicidfrågan under 2025 var massiv, men det är inte mängden som sticker ut. Det är precisionen. Relevansen, tonen, omdömet. Självmord är ett så pass utbrett problem att alla i samhället berörs och drabbas på ett eller annat sätt. I reportageserien ’I fokus: självmord’ lyckas NWT-redaktionen tydligt sätta fingret på den saken, bara genom sitt urval av berättelser. Från mamman som förlorat sin son, via den regionala samordnarens behov av mer tid och resurser och vidare till yrket där det närmast blivit en oskriven lag att tvingas bevittna suicid. NWT tar sig an en av våra största och mest stigmatiserade samhällsutmaningar med lokaltidningens närvarande blick. De visar att man kan berätta om självmord – och att man kan göra det på värmländska.
Juryn vill även ge ett skriftligt hedersomnämnande till Norrköpings Tidningar för deras rapportering om psykiatrin i Region Östergötland.
Juryn:
I juryn satt 2026 Victor Lundmark (Suicide Zero), Gunilla Streijffert-Lundberg (Suicide Zero), Lolo Westerman (Mind) samt Michael Westerlund (NASP/Stockholms universitet).
Från och med januari 2027 kommer det vara möjligt att nominera journalistik som publicerats under 2026.
Vinnare av Våga berätta-priset genom åren
2025: Ekot och Situation Sthlm
2024: SVT nyheter Uppsala
2023: Länstidningen Östersund och Livet
2022: Malou efter tio och Måns Mosesson
2021: Nya Wermlands-Tidningen och Frida Boisen
2020: Elin Sandow och Sissela Bremmers
2019: Malou efter tio, Peter Ferm, Peter Herkel och Andreas Häggström
2018: Svenska Dagbladet, Christian Dahlström, P4 Värmland och 30 liv i veckan
2017: Niklas Ekdal, Pia Minati och Joanna Björkqvist
2016: TV4 Nyhetsmorgon och Ulrika Jannert Kallenberg
2015: P4 Blekinge och Erik Hultgren
